Superwizje
mgr Anna Kielin
mgr Jacek Kielin
mgr Adriana Domachowska-Mandziak
Najlepiej uczyć się analizując własną pracę z uczniem. To bardzo praktyczny sposób własnego rozwoju zawodowego. Takie szkolenie nazywa się superwizją.
Chcielibyśmy zaproponować Państwu możliwość skorzystania z superwizji waszej pracy. Możecie nas zapraszać do siebie celem omawiania prowadzonego przez was nauczania lub terapii.
Możecie nas zapraszać także jakiś czas po szkoleniach jakie prowadzimy, celem omówienia wdrażania w praktyce nowych rozwiązań i pomysłów. Mamy wieloletnie doświadczenia superwizji własnej pracy oraz prowadzenia superwizji dla innych specjalistów (np. pedagogów).
Superwizję prowadzimy w oparciu o analizę filmów z zajęć. Każdy nauczyciel lub terapeuta może samodzielnie wybrać sobie to, co chce nam pokazać. Film może być jeden lub składać się z kilku niepowiązanych fragmentów . Maksymalny czas filmu to ok. 15 minut. Na filmie przyglądamy się funkcjonowaniu jednego ucznia lub grupy uczniów. Oprócz filmu analizujemy diagnozę i indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (o ile taki został opracowany). Zachęcamy zwłaszcza do pokazywania nam zachowań trudnych uczniów lub problemów i wątpliwości jakie mają nauczyciele (ogólnie pedagodzy) w swojej pracy. Nowe spojrzenie na sytuacje trudne, niejednokrotnie pozwala nauczycielowi poradzić sobie z nimi.
W superwizji zazwyczaj bierze udział w sposób czynny cały zespół. Jest to bowiem świetna forma uczenia się od siebie nawzajem. Celem superwizji jest zwiększenie poczucia wartości własnej terapeutów i nauczycieli, ich kompetencji, precyzji myślenia, chęci do pracy i radości z wykonywanej pracy. Dobre emocje towarzyszące superwizji to podstawowa zasada jaką się kierujemy. Bardzo ważnym efektem prawidłowo prowadzonych superwizji jest umiejętność wzajemnego wspierania się specjalistów w swojej pracy.
Na jednym spotkaniu popołudniowym możemy maksymalnie przeanalizować pracę z dwoma, trzema uczniami.
Jednokrotna analiza pracy z konkretną osobą nie wyjaśni wszystkich wątpliwości. Być może zasieje nowe. Nie jesteśmy też wstanie na jednym spotkaniu, przeanalizować wszystkich aspektów pracy z konkretną osobą i całości realizowanego z nią programu edukacyjno-terapeutycznego. Tak więc na kolejnych spotkaniach może być konieczna i potrzebna analiza pracy z tym samym uczniem. Każdorazowo decyzję o tym, co będzie analizowane na superwizji podejmują zainteresowani nauczyciele.
Naszym ostatecznym celem w pracy z każdym zespołem jest doprowadzenie do sytuacji w której nie będziemy już potrzebni. Po jakimś czasie zespół powinien opanować umiejętność samodzielniej analizy własnej pracy. O superwizję poprosiły nas następujące placówki:
- Przedszkole Integracyjne „Skrzaty” w Chojnicach
- Dzienny Ośrodek Terapeutyczny „Żurawinka” w Poznaniu
- Przedszkole Integracyjne i Terapeutyczne „Miś” w Koszalinie
- Przedszkole Integracyjne „Jesteśmy Razem” w Lęborku
- „OREW” w Pruszczu Gdańskim
- „Pierwsze Przedszkole Integracyjne” w Pucku
- Sopockie Przedszkole Niepubliczne Agnieszki Arndt
- Leszczyńskie Stowarzyszenie „Razem z Nami” na rzecz Dzieci i Młodzieży z Niepełnosprawnością Intelektualną
- Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku
- Stowarzyszenie „Tęcza” w Warszawie
- Dom Pomocy Społecznej w Matczynie
- PSONI Kolo w Lublinie
- Fundacja Alpha w Lublinie
- SOSW nr 2 w Lublinie
- Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 112 w Poznaniu
- SOSW w Bełchatowie
- Dzienny Dom Pomocy Klub „Słoneczna Przystań” w Poznaniu
- Stowarzyszenie na Rzecz Autyzmu – „Uczymy się żyć razem” w Kup k. Opola
- Przedszkole Terapeutyczne „Kamyk Zielony” w Warszawie
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Pruszczu Gdańskim.
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa i Gimnazjum „Otwarte Drzwi” w Poznaniu
- SOSW im Janusza Korczaka w Mosinie
- Powiatowy Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczych w Hrubieszowie
- Zespół Szkół Specjalnych nr 85 w Warszawie
- Środowiskowy Dom Samopomocy „Pod skrzydłami” typ B w Warszawie
- PSONI Koło w Suwałkach
- Zespół Szkół Specjalnych nr 5 w Sopocie
- aAcademy. Niepubliczne Przedszkole. Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Katowicach
- Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Osób Niepełnosprawnych”Pod Skrzydłami” w Sokółce
- WTZ w Piasecznie
- WTZ w Lęborku przy Stowarzyszeniu „Jesteśmy Razem
- ORW w Szklanej