Strefa dobrych emocji Jacek Kielin

Metody pracy z osobami niepełnosprawnymi

Pedagogiki nie powinno się sprowadzić do jakichkolwiek metod, a raczej do właściwych postaw i relacji, do właściwego odczytywania wewnętrznej rzeczywistości osób którym pomagamy. Zdanie to dobitnie wyraża nasz stosunek do metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.

Co to jest metoda? To rodzaj gotowca. Metody są różne, duże i małe, te które obejmują jedynie niewielki zakres pracy z dzieckiem i te które zawłaszczają sobie prawo do ujednoliconych, wg danej metody, całości oddziaływań terapeutycznych czy edukacyjnych. Niektóre metody rozpoznajemy po nazwisku autorów danej metody: metoda Weroniki Sherobrne, metoda Tomatisa, metoda Marii Montessori, metoda Kaufmanów itp., inne mają swoje charakterystyczne nazwy: metoda integracji sensorycznej, metoda porannego kręgu, metoda ośrodków pracy, alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) itd.

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty:

 

Jak pracować niedyrektywnie z dziećmi niepełnosprawnymi?

Jak pracować z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością?

Jak rozwijać aktywność twórczą u osób niepełnosprawnych?

Wiele placówek specjalnych wywiesza na swoich stronach internetowych zestawienie metod jakimi pracują zatrudnieni w danej placówce specjaliści. Czy od ilość stosowanych metod zależy jakość pracy danej placówki? Bardzo w to wątpimy. Jakość pracy nauczycieli, logopedów, terapeutów, psychologów i wszystkich innych specjalistów, w pierwszym rzędzie zależy od jakości relacji jakie potrafią zbudować. Przede wszystkim sami ze sobą. Czy tak trudno sobie wyobrazić, że najlepsze szkoły to te, w których panuje dobra atmosfera, gdzie kadra się wspiera a nie rywalizuje ze sobą, gdzie każdy może się wypowiedzieć i zostanie wysłuchany? To przekłada się na dzieci i młodzież, której ta kadra pomaga zdobywać wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnego życia.

Na naszych szkoleniach uczymy różnych metod, to prawda. To ważne źródła pomysłów na pracę. Ale tak naprawdę, każdy specjalista pracuje niepowtarzalnymi metodami – swoimi własnymi. Nawet jeśli jako szkielet naszej pracy służy nam gotowiec jakiejś metody, to i tak, chcąc nie chcąc, daną metodą pracujemy po swojemu. Można pracować różnymi metodami, ale skuteczność naszej pracy dużo bardziej zależy od tego jakimi jesteśmy ludźmi i czy potrafimy być uważni na drugiego człowieka któremu pomagamy.

Szukamy skutecznych metod. Najlepiej takich których efektywność potwierdziła nam nauka. Pedagogika jednak, to nie odhumanizowana medycyna. Nie walczymy jak lekarz z jednostką chorobową. Czasem pedagogika przybiera takie formy, które stawiają sobie za cel skuteczne uformowanie dziecka według wyobrażeń i życzeń nauczyciela. To jednak nie jest nasze myślenie i podejście. Pracujemy z człowiekiem, z jego świadomością, subiektywnie odczuwanymi potrzebami, z jego marzeniami i planami, z jego decyzjami i z jego poczuciem szczęścia lub nieszczęścia. To jest rzeczywistość, która jest dla nas najważniejsza. Miejscem naszej pracy jest wnętrze drugiej osoby. Tam szablony już nie działają. Każdy z nas ma zdolność, lepszą lub gorszą, poznawania wnętrza drugiej osoby. Nie ma to nic wspólnego z poznaniem naukowym, obiektywnie weryfikowalnym. Skuteczności naszej pracy nie da się więc łatwo zmierzyć. Możemy ją zobaczyć mierząc drogę jaką wspólnie przejdziemy z osobą która potrzebuje naszej pomocy. Takiego towarzyszenia uczymy na naszych szkoleniach.

Każde dziecko jest inne, więc nie powinniśmy wtłaczać dzieci w te czy inne sztywne metody. Naszym zadaniem jest dopasowywanie metod do potrzeb dzieci. Nauczyciel to osoba, która musi sama wymyślać swoje metody, które jej działają w konkretnej sytuacji z konkretnym dzieckiem. Aby to robić, trzeba dużo wiedzieć i inwestować w swój osobisty rozwój.

Szkolenia, które proponujemy, to inwestycja w Państwa zawodowy i osobisty rozwój. Jeżeli pracujecie z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością, to znajdziecie w naszej ofercie szkolenie specjalnie dla was, jeśli chcecie lepiej pracować z dziećmi mającymi problemy w komunikowaniu się, polecamy wam szkolenie z AAC, jeśli chcecie poznać podejście niedyrektywne, to mamy dla Was dobrą ofertę, jeśli chcecie nauczyć się prowadzić dobrze lekcje znajdziecie propozycję szkolenia wprowadzającego w arkana efektywnej pracy edukacyjnej. Chcecie umieć włączać elementy muzyki i plastyki do swojej pracy – polecamy szkolenia w tym temacie. Osobnym wyzwaniem pedagogicznym jest praca z osobami w spektrum autyzmu – znajdziecie u nas szkolenia dedykowane temu zagadnieniu tak dla terapeutów pracujących z dziećmi jak i z dorosłymi. Mamy także w ofercie specjalne szkolenie dla pracowników WTZ-ó, ŚDS-ów i innych placówek dla dorosłych.

Nasza oferta: [kliknij tutaj]

Od wielu lat wspieramy także specjalistów na superwizjach. Bardzo polecamy tę formę doskonalenia zawodowego. Jest ona bardzo efektywna.

Superwizje:  [kliknij tutaj] 

Grudzień 2019

ponwtśrczwptsobnie
1
  • Jak pracować z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością?
2
  • Jak pracować z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością?
3
4
  • Superwizja
5
  • Szkolenie rady pedagogicznej
6
  • Ja pracować niedyrektywnie z niepełnosprawnymi dziećmi?
7
  • Ja pracować niedyrektywnie z niepełnosprawnymi dziećmi?
8
  • Jak pracować niedyrektywnie z niepełnosprawnymi dziećmi?
9
  • Jak pracować niedyrektywnie z niepełnosprawnymi dziećmi?
10
  • Superwizja
11
  • Superwizja
12
  • Superwizja
13
  • Jak nauczyć porozumiewania się dzieci, które chciałyby mówić, ale nie mogą? (AAC)
  • Rola terapeuty w kształtowaniu autonomii osobistej i życiowej dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
14
  • Jak nauczyć porozumiewania się dzieci, które chciałyby mówić, ale nie mogą? (AAC)
  • Rola terapeuty w kształtowaniu autonomii osobistej i życiowej dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  • Rola terapeuty w kształtowaniu autonomii osobistej i życiowej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
28
  • Rola terapeuty w kształtowaniu autonomii osobistej i życiowej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
29
30
31

Zamówione szkolenia

13 grudnia 2019
  • 13-14.12 Dębica
    Rola terapeuty w kształtowaniu autonomii osobistej i życiowej dorosłych osób z niepełnosprawnościami.

  • 13-14.12 Wejherowo
    Jak nauczyć porozumiewania się dzieci, które chciałyby mówić, ale nie mogą? (AAC)

27 grudnia 2019
  • 27-28.12 Lublin
    Rola terapeuty w kształtowaniu autonomii osobistej i życiowej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3 stycznia 2020
  • 03-04.01 Szklana k. Miechucina
    Jak pracować z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością?

8 stycznia 2020
  • 08-08.01 Lębork
    Superwizja

11 stycznia 2020
  • 11-12.01 Płock
    Jak pracować niedyrektywnie z niepełnosprawnymi dziećmi?

16 stycznia 2020
  • 16-16.01 Pruszcz Gdański
    Superwizja

18 stycznia 2020
  • 18-19.01 Wejherowo
    Jak efektywnie prowadzić zajęcia edukacyjne w grupie dzieci z niepełnosprawnościami?

24 stycznia 2020
  • 24-25.01 Radom
    Jak pracować z osobami z głęboką wieloraką niepełnosprawnością?